TEMELJNI ZAKONI KOJI UREĐUJU POSLOVANJE UDRUGE

 

 

Država zakonskim regulativama želi pomoći udrugama u njihovu ostvarenju ciljeva!

U Republici Hrvatskoj se pitanje osnivanja, pravnog položaja, djelovanja, registracije, financiranja, imovine, odgovornosti, statusnih promjena, nadzora te prestanka postojanja udruge sa svojstvom pravne osobe uređuje Zakonom o udrugama NN 74/14, 70/17, 98/19, 151/22.

Cilj Zakona o Udrugama

  • osigurati učinkovito djelovanje udruga sa svojstvom pravne osobe 
  • stvoriti preduvjete za djelotvorno financiranje programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge u Republici Hrvatskoj

Stvaranjem preduvjeta želi se pomoći udrugama da poslovanje usklade sa Zakonima, kako bi mogle aplicirati na Natječaje za dobivanje financijskih sredstava.

Dobivena sredstva uz primljene donacije fizičkih i pravnih osoba te članarina koje udruge skupljaju od svojih članova pomažu osiguravali rad i funkcioniranje udruge.

 

AKTI UDRUGE

Akti udruge čine smjernice za poslovanje udruge i smanjuju rizike te promiču dosljednost u poslovanju i donošenju odluka u udruzi

Temeljni opći akt (Statut udruge)

Statut udruge sadrži odredbe o nazivu i sjedištu, zastupanju, područjima djelovanja sukladno ciljevima, ciljevima, djelatnostima kojima se ostvaruju ciljevi, gospodarskim djelatnostima sukladno zakonu, ako ih obavlja, načinu osiguranja javnosti djelovanja udruge, uvjetima i načinu učlanjivanja i prestanku članstva, pravima, obvezama i odgovornosti te stegovnoj odgovornosti članova i načinu vođenju popisa članova, tijelima udruge, njihovu sastavu i načinu sazivanja sjednica, izboru, opozivu, ovlastima, načinu odlučivanja i trajanju mandata te načinu sazivanja skupštine u slučaju isteka mandata, izboru i opozivu likvidatora udruge, prestanku postojanja udruge, imovini, načinu stjecanja i raspolaganja imovinom, postupku s imovinom u slučaju prestanka udruge, načinu rješavanja sporova i sukoba interesa unutar udruge. Statut udruge može sadržavati odredbe o teritorijalnom djelovanju udruge, znaku udruge i njegovu izgledu, drugim pitanjima od značaja za udrugu.

Da bi se udruga mogla osnovati , prije osnivačke skupštine osnivači moraju izraditi prijedlog Statuta koji usvajaju na osnivačkoj skupštini. 

pripreme za Osnivačku skupštinu udruge
Statut udruge-temeljni opći akt
  • predstavlja osnovni pravni dokument koji utvrđuje ciljeve, organizaciju, rad, prava članova udruge i sva ostala važna pitanja za udrugu
  • statut ima važnu ulogu u uređivanju i vođenju udruge
  • ključni je dokument koji osigurava pravni okvir i jasnoću u radu udruge te doprinosi njezinom stabilnom i održivom funkcioniranju

Važno je da udruge redovito pregledavaju svoj statut, prate promjene zakonodavstva i osiguraju usklađenost sa svim relevantnim pravnim normama što će im pomoći u održavanju pravne valjanosti, povjerenja članova i uspješnog obavljanja njihovih aktivnosti u skladu s ciljevima udruge.

  • Zakon o udrugama propisuje skupštinu  udruge kao tijelo udruge nadležno za donošenje pravnog dokumenta- Statuta udruge
  • svi drugi opći akti koje udruga donosi u okviru svoga djelovanja i poslovanja moraju biti u skladu sa odredbama statuta
  • razni pravilnici, poslovnici, odluke, zaključci ili neke druge vrste općih akata kojima se regulira određeno područje djelovanja udruge odražavaju snagu statuta udruge

OPĆI INTERNI AKTI

 Opći (interni) akti moraju biti u skladu sa statutom udruge.

 

Opći akti uključuju Pravilnike koji odgovaraju na pitanje “zašto”? i procedure koje odgovaraju na pitanje “kako”?

Opći akti su akti koji sadrže opće pravne norme i odnose se na sve zainteresirane na koje bi se moglo odnositi poslovanje udruge. Uvijek ih donosi najviše tijelo neprofitne organizacije, odnosno tijelo koje temeljem statuta neprofitne organizacije za to ovlašteno. Internim aktima zakonski zastupnik neprofitne organizacije uređuje poslovanje neprofitne organizacije u organizacijskom smislu, kao i ostala pravila poslovanja. 

Takvi se akti primjenjuju isključivo na zaposlenike neprofitne organizacije, odnosno druge osobe koje su na bilo koji način angažirane u radu tj. obavljanju djelatnosti neprofitne organizacije.

 

ink pen, write, writing tool-865998.jpg

Ostali Zakoni koji uređuju rad i poslovanje udruga

Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija predstavlja temeljni „opći” neprofitni zakon. Propisuje temeljne poslovne knjige na temelju kojih se sastavljaju financijski izvještaji neprofitnih organizacija, a zakonski zastupnik udruge odgovoran je za zakonito vođenje računovodstvenih poslova koji se mogu voditi unutar ili van udruge. Tim Zakonom se nastoji ponajprije odgovoriti na zahtjeve primjene načela javnosti i transparentnosti, posebice u dijelu obveze financijskog izvještavanja i javne objave financijskih izvještaja.
Na temelju tog Zakona doneseni su Pravilnici:
Pravilnik o neprofitnom računovodstvu i računskom planu NN 01/15, 25/17, 96/18, 103/18, 134/22 ( u tom pravilniku je detaljno razrađeno računovodstvo neprofitnih organizacija ) Pravilnik o izvještavanju u neprofitnom računovodstvu i registru neprofitnih organizacija NN 31/15, 67/17 (u tom pravilniku uređeno je financijsko izvještavanje neprofitnih organizacija) Pravilnik o sustavu financijskog upravljanje i kontrola te izradi i izvršavanju financijskih planova neprofitnih organizacija NN 119/2015 
hammer, books, law-719066.jpg
Zakon o financijskom poslovanju i računovodstvu neprofitnih organizacija
NN 121/2014, 114/2022
GDPR (Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka) regulira zaštitu osobnih podataka i odnosi se na sve udruge zbog prikupljanja podataka o svojim članovima – vođenja popisa članova koje je obvezno. Prema Uredbi obrada podataka se ne smije koristiti za svrhe koje nisu točno određene u vrijeme kada se podaci prikupljaju, i treba biti određeno vrijeme čuvanja i pohrane podataka. Za obradu osobnih podataka u određenu i konkretnu svrhu građani moraju dati privolu i mogu tu privolu povući u svakom trenutku. Uredba se primjenjuje na sve tvrtke i pojedince koji obavljaju određenu profesionalnu aktivnost, na fizičke osobe kada obrađuju osobne podatke izvan okvira potreba kućanstva te na državne institucije koje su dužne obrađivati osobne podatke (osim u slučajevima kaznenopravnih aktivnosti).
Obrada GDPR se odnosi i na udruge koje obrađuju podatke svojih članova (udruge su obvezne voditi popis članova) i zaposlenika. Odnosi se i na korištenje video nadzora, a obuhvaća radnje prikupljanja, bilježenja, čuvanja, uvida, otkrivanja, prenošenja ili uništavanja podataka.
gavel, justice, judge-7499921.jpg
GDPR -Zakon o provedbi Opće uredbe o zaštiti podataka
NN 42/2018
Zakon o volonterstvu uređuje organiziranje i provođenje volontiranja u RH. Predstavlja normativni akt države koji pojašnjava osnovne pojmove vezane za volontiranje, temeljna načela volontiranja, vrijednosti volontiranja, uvjete volontiranja, prava i obveze volontera te organizatora volontiranja, uvjete sklapanja ugovora o volontiranju, donošenje Etičkog kodeksa volontera, izdavanje potvrde o volontiranju, izdavanje potvrde o kompetencijama stečenim kroz volontiranje, državnu nagradu za volontiranje te nadzor nad izvršenjem Zakona.
Pravilnik o sadržaju izvješća o obavljenim uslugama ili aktivnostima organizatora volontiranja uređuje način izvještavanja organizatora volontiranja o provedenim aktivnostima koje se odnose na područje volontiranja.
hammer, books, law-620011.jpg
Zakon o volonterstvu
NN 58/07, 22/13, 84/21
Novi Zakon o humanitarnoj pomoći stupio je na snagu 1. siječnja 2024.godine primjenjuje se u udrugama koje u svom djelokrugu funkcioniranja imaju uključeno i djelovanje u humanitarne svrhe.

Zakonom o humanitarnoj pomoći uređuju se uvjeti i način prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći u Republici Hrvatskoj, prava i obveze organizatora prikupljanja i pružanja humanitarne pomoći te nadzor nad humanitarnom pomoći. Provedbeni propisi vezani za Zakon objavljeni su u NN 14/24, a stupili su na snagu 8. veljače 2024. godine.

Humanitarna pomoć prikuplja se i pruža kao stalno prikupljanje i pružanje humanitarne pomoći ili organiziranje humanitarne akcije. Prikupljanje humanitarne pomoći može se organizirati putem humanitarnog telefonskog broja, sportskim i kulturnim događajima, prikupljanjem pomoći na javnim mjestima drugim aktivnostima kojima se na nedvojben način prikuplja humanitarna pomoć za unaprijed definirane korisnike ili skupine korisnika, uz uvjete propisane Zakonom i posebnim propisima.
gavel, hammer, justice-3577254.jpg
Zakon o humanitarnoj pomoći
NN 102/15, 98/19, 156/123
gavel, auction, hammer-3577258.jpg

 

Radno pravo primjenjuje se ukoliko udruga ima zaposlenike zaposlene na temelju Ugovora o radu i suradnike na temelju Ugovora o djelu.

Zakon o radu NN 93/14, 127/17, 98/19, 151/22, 46/23  i pripadajući podzakonski akti.

Zakon o socijalnoj skrbi NN 18/22, 46/22, 119/22, 71/23primjenjuje se ukoliko udruga obavlja gospodarsku djelatnost ako je propisano u Statutu, a odnosi se na djelatnost socijalne skrbi.

Zakon o trgovini NN 87/08, 96/08, 116/08, 76/09, 114/11, 68/13, 30/14, 32/19, 98/19, 32/20, 33/23  primjenjuje se ukoliko udruga obavlja gospodarsku djelatnost ako je propisala u Statutu, a odnosi se na djelatnost trgovine.

Zakon o ugostiteljskoj djelatnosti NN  85/15, 121/16, 99/18, 25/19, 98/19, 32/20, 42/20, 126/21 primjenjuje se ukoliko udruga obavlja gospodarsku djelatnost ako je propisano u Statutu, a odnosi se na djelatnost ugostiteljstva.

Uredba o kriterijima, mjerilima i postupcima financiranja i ugovaranja programa i projekata od interesa za opće dobro koje provode udruge ( NN26/15, 37/21 )

Pravilnik o sadržaju i načinu vođenja registra udruga Republike Hrvatske i registra stranih udruga u Republici Hrvatskoj NN 4/2015, 14/2020. propisuje, između ostaloga, oblik i sadržaj registra udruga i registra stranih udruga, zahtjeva za upis u registar udruga i registar stranih udruga te sadržaj izvatka iz registra udruga i registra stranih udruga.

Profi.VA, Vaša virtualna asistentica!

Scroll to Top